srijeda, 21. lipnja 2017.

Učestalost i oblici elektroničkog zlostavljanja učenika viših razreda osnovnoškolske dobi u tri različite školske sredine

Ovo je osvrt na istoimeni članak autorice doc.dr.sc Anele Nikčević-Milković sa Sveučilišta u Zadru i Ane Jerković iz Osnovne škole dr.Jure Turića u Gospiću.

Ovu sam temu odabrala jer se nalazimo u tehnološkom dobu gdje je neizbježno ne koristiti se internetom. Djeca danas posjeduju pametne telefone već od prvih razreda osnovne škole, time i pristup internetu kojeg često mogu i zlouporabiti. Smatram da je ova tema vrlo bitna jer su djeca podložna svemu onome što internet nažalost nudi, a nije dobro za njihovo zdravo odrastanje.

VRŠNJAČKO NASILJE I ZLOSTAVLJANJE

Vršnjačko nasilje iz kojeg proizlazi i vršnjačko zlostavljanje je zlouporaba moći jednog djeteta ili grupe djece prema nekom drugom djetetu koje vodi tjelesnom/psihičkom nasilju te socijalnom isključivanju. Žrtva može biti bilo koje dijete, ali najčešće su to oni novi u razredu, mirna i ljubazna djeca, oni koji su u dobrim odnosima s nastavnicima i sl. Njihove karakteristike su obično sramežljivost, povučenost, nisko samopoštovanje i samopouzdanje.
Najčešće se zlostavljanje provodi u okolini u kojoj nitko na takvo ponašanje ne reagira. Posljedice nasilja u takvoj okolini očituju se u lošoj razrednoj klimi, smanjenju uspjeha kod djece, izostajanju iz škole, negativnom razmišljanju o školi itd. 



Naročito osjetljiv period je onaj prijelaza iz osnovne škole u srednju. Drugim riječima, nasilje i zlostavljanje se pojačava s razvojem puberteta i socijalnim razvojem u periodu rane i srednje adolescencije. Prema Tomić-Latinac i Nikčević-Milković (2010.), u hrvatskim školama je najprisutnije verbalno nasilje, potom socijalno isključivanje, a tek onda fizičko nasilje.
Najčešće su nasilju izloženi mladi dječaci. Prema rezultatima UNICEF-ovog istraživanja, na oko 22% djece nasilje je izvršeno ponekad, a na oko 10% djece je izvršeno često u posljednjih nekoliko mjeseci.  U nasilju je sudjelovalo 10% djece jedan do dva puta, a 12% djece je sudjelovalo u nasilju često u posljednjih nekoliko mjeseci (Tomić-Latinac i Nikčević-Milković, 2010.).
Nasilna djeca su uglavnom ona iz problematičnih obitelji i kao takvi kasnije su podložni kriminalu te obiteljskom nasilju, zlostavljanju vlastite djece, seksualnom mučenju i dr.

ELEKTRONIČKO NASILJE I ZLOSTAVLJANJE

Među djecom i mladima je sve prisutnije elektroničko nasilje i zlostavljanje posredovano suvremenim tehnologijama, prije svega internetom i mobitelom (eng. cyberbullying). Namjera je porukom uvrijediti neku osobu koja se ne može zaštiti. Problem je u tome što se vrijeđa iza ekrana i time se dobiva snaga pisane riječi. Udaljenost je veća što olakšava čin nasilja. Međutim, manji je postotak žrtava cyberbullyinga u odnosu na klasično zlostavljanje jer one se često ne izjašnjavaju tako uslijed nedovoljno iskrenih iskaza. Zbog toga su frekvencije žrtava virtualnog zlostavljanja nepouzdane.

U Hrvatskoj 96% učenika ima vlastiti mobitel. Računalo je prisutno u većini hrvatskih domova (95%), a pristup internetu kod kuće ima 85% učenika. Gotovo polovina ispitane djece gotovo svakodnevno pristupa internetu.  Više od trećine djece u dobi od 10 do 11 godina internetom se koristi svakodnevno, a u dobi od 14 do 15 godina se koristi većina djece. Spolne razlike u korištenju internetom se vide kod djece od 10 i 11 godina – dječaci se statistički značajno više koriste internetom od djevojčica. Međutim, već u dobi od 12 godina i nadalje djevojčice sustižu dječake, tako da se spolne razlike gube. Zadirkivanje je najčešći oblik nasilja kojeg nažalost mnogi pojedinci, uključujući i mnoge nastavnike, ne doživljavaju povređujuće. Neprimjerene poruke djeluju kao nerizična ponašanja kojima su sklona mnoga djeca, međutim, one jako uznemiruju svako dijete.
Srednjoškolci više e-zlostavljaju putem internet aplikacija od osnovnoškolaca.  Oko 30% djece i mladih smatra da ih e-zlostavljanje jednako ili više uzbuđuje od klasičnog vršnjačkog zlostavljanja (sve prema Slonje i Smith, 2008.).



Djeca koja su nasilna putem suvremenih tehnologija imaju slabije psihosocijalne veze. Adolescenti koji ponavljaju nasilje imaju raspon problema mentalnog zdravlja (anksioznost ili depresiju, različite psihosocijalne simptome) te povećan rizik za poteškoće u školi i poremećaje u ponašanju. Istraživanja pokazuju da je pojava e-nasilja kod dječaka s 8 godina prediktivna za njihovo korištenje droga s 18 godina. Žrtve ove vrste nasilja pokazuju statistički značajno više simptoma depresije u odnosu na djecu i mlade koji nisu doživjeli e-nasilje (sve prema Sakelloriou i sur., 2012.).



Svako elektroničko nasilje bi trebalo biti prijavljeno, a djeca bi se trebala nadgledati tijekom njihovog ''surfanja'' internetom. Također, moramo osvijestiti djecu o ovom problemu. Korištenje modernih tehnologija ima mnoge prednosti u učenju te razne mogućnosti interakcije djece i mladih koje mogu iskoristiti pozitivno ili negativno ovisno o tome što su i koliko osvijestili o toj pojavi.

ISTRAŽIVANJE

Cilj istraživanja je utvrditi učestalost i oblike e-zlostavljanja kod učenika viših razreda osnovnoškolske dobi u tri različite sociodemografske sredine: gradskoj, prigradskoj i seoskoj. Hipoteze od kojih se krenulo su: budući da su škole specifične po svom okruženju, broju učenika, broju područnih škola te drugim relevantnim sociodemografskim čimbenicima za pretpostaviti je da će učestalost i različiti oblici e-nasilja biti nejednako zastupljeni u pojedinoj školskoj sredini.

Učenici završnih razreda osnovnoškolske dobi u sve tri sociodemografske sredine (gradskoj, prigradskoj i seoskoj) internet i mobitel najčešće koriste do sat vremena ili do dva sata, potom manje ili više od pola sata te ih najmanji broj učenika koristi više od dva sata.
Visoki postotak učenika koji svakodnevno koristi suvremene tehnologije duže vrijeme, što je jedan od najrizičnijih faktora pojave e-zlostavljanja, ukazuje na to da edukaciju o štetnim učincima suvremenih tehnologija treba usmjeriti na sve učenike u školama kako bi se smanjilo e-nasilje te preveniralo e-zlostavljanje, naročito djece i mladih koja su već u riziku.

Najveći postotak učenika (10,8%) završnih razreda osnovnoškolske dobi iz sve tri školske sredine provodi više od dva sata dnevno na Facebook aplikaciji. Percepcija odraslih o tome koliko djeca koriste internet za zabavne sadržaje, dopisivanje i druženje veća je u odnosu na stvarne podatke dobivene od  učenika.  Stavovi učenika prema e-medijima uglavnom su pozitivni i emotivni (vide prvenstveno njihove prednosti i dobrobiti), dok su roditelji ti koji vide  moguće opasnosti e-medija.

Istraživanjem se nastojalo provjeriti kakav je utjecaj veličine škole (velika, srednja i mala škola), školske sredine i sociodemografskog okruženja (gradska, prigradska i seoska sredina) na učestalost i oblike e-zlostavljanja. U školama gradske i prigradske sredine, odnosno u velikoj i srednjoj školi po veličini najveća učestalost e-zlostavljanja zanemarivanjem i vrijeđanjem bez direktne namjere. Učenici često nisu svjesni svojih pogrešaka jer ne vide posljedice koje imaju osobe koje su žrtve.

U seoskoj sredini učenici najčešće nekome prijete, pišu ružne stvari ili laži o nekome putem interneta i mobitela te su skloni sudjelovati u raznim anketama (u kojima glasaju za npr. najružniju, najljepšu osobu i sl.).  U gradskoj i prigradskoj sredini učenici uglavnom tračaju koristeći različite internet aplikacije, proste riječi i grubi online rječnik.

ZAKLJUČAK

 S veličinom škole i urbanijim okruženjem, povećanjem dobi učenika, većom količinom slobodnog vremena provedenog na računalu, mobitelu i internet aplikacijama se povećava vjerojatnost e-zlostavljanja kršenjem tuđeg identiteta. S veličinom škole i urbanijim okruženjem te povećanjem dobi učenika se povećava vjerojatnost e-zlostavljanja uznemiravanjem i vrijeđanjem bez direktne namjere. Ovo implicira potrebu za sustavnim upozoravanjem i edukacijom djece, mladih i odraslih (roditelja i nastavnika) o važnosti dužine korištenja suvremenih tehnologija koje se ne bi  trebale upotrebljavati duže od sat vremena dnevno. Mlade treba usmjeriti na različite oblike ispunjavanja slobodnog vremena koji će ih potaknuti da budu kreativniji i naučiti ih poštivanju drugih osoba.

Osobno smatram da je jako bitno osvijestiti učenike o opasnostima e-zlostavljanja jer smatram da neki to čine bez da su svjesni koliko mogu naštetiti određenoj osobi. Roditelji bi trebali pripaziti na to koliko vremena njihovo dijete provodi na internetskim stranicama te ih naučiti pristojnom rječniku prikladnom za one koji ga čitaju.


Smatrate li da je e-zlostavljanje veliki problem današnjice?
Kako biste rješili taj problem kao učitelj/ica, a kako kao roditelj? 

Više o ovoj izvornom članku na linku: http://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=261358




Broj komentara: 25:

  1. Smatram da je zlostavljanje preko internet veliki problem sadašnjice. Lakše je nekome nešto ružno reći jer se ne vide ekspresije, osjećaji druge osobe. Postoji i veliki broj samoubojstava upravo zbog e-zlostavljanja. Kao učiteljica bih pokušala djeci objasniti zašto je važno paziti s kim se ulazi u kontakt putem interneta. Kao roditelj bih definitivno isto napravila kao i nadzirala koje se stranice posjećuju te ako kontaktiraju s nepoznatim osobama.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Upravo tako, treba pokazati djeci koliko je ozbiljno takvo zlostavljanje i uputiti ih na pravi put !

      Izbriši
    2. Marika, mislim da si kratko i jasno rekla sve ono što sam i ja mislila. Samo je danas teško nadzirati djecu, pogotovo kad izađu u svijet sa telefonom u ruci. Uvijek postoji ona roditeljska zaštita koja se može staviti na računala ili ostale uređaje, ali uvijek će se naći netko u društvu čiji roditelj to nije stavio pa će se grupice skupljat i zlostavljat vršnjake.

      Izbriši
  2. Smatram da je e-zlostavljanje jako veliki problem današnjice jer svi vidimo da ponekad on zna imati i kobne posljedice. Puno puta sam se susrela sa vjestima kako se neka djevojčica ili neki dječak ubio jer su ga elektronički zlostavljali.
    Kao učiteljica, taj problem bih riješila tako da educiram djecu o problemima i posljedicama e-zlostavljanja te također bi djeci pružala podršku u njihovim problemima. Također djeci treba pokazati koliko je to zlostavljanje ozbiljno i opasno i kakve posljedice ono može imati.
    Kao roditelj, taj problem bih riješila tako da razgovaram sa svojim djetetom kada vidim da ga nešto muči te bi mu pružala podršku u najstresnijim situacijama.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Slažem se, podrška u takvim trenucima je najbitnija.

      Izbriši
  3. Smatram da je e-zlostavljanje danas nažalost jako često i predstavlja jako veliki problem. Kao učiteljica pomogla bih djeci na način da bi im pružila dodatnu edukaciju o opasnostima koje vrebaju na internetu i poučila ih kako se suočiti s takvim oblikom nasilja, ako ipak dođe do toga.
    Kao roditelj pratila bih što moje dijete radi na internetu (naravno do određenih granica i do određene dobne granice) i upozorila ga na moguće opasnosti.

    OdgovoriIzbriši
  4. Smatram da je e-zlostavljanje veliki problem jer kako su kolegice napomenule uvijek je lakše nekome sve ružno reći preko poruke nego u lice. Nisu svi dovoljno hrabri za to, ali kad se upale kompjuteri svi mi dobivamo tu neku dozu hrabrosti koja nas nekad potakne na ružne stvari. I sama sam bila žrtva takvog nasilja i mogu iz vlastitog iskustva reći da to nije ni malo laka situacija, konstanta vrijeđanja koja su svi mogli vidjeti nisu baš najbolje utjecala na mene. Srećom na vrijeme je sve doznao naš razednik te problem razriješio s nama, na kraju je u školi organiziran sastanak koji se tiče tog problema te smo doznali da je naš tadašnji profesor informatike zapravo poslan u školu da prati upravo takve stvari. Drago mi je da se netko zapravo potrudio riješiti taj problem. Smatram da učitelj ovdje mora na vrijeme reagirati kako se problem nebi povečao, mislim da je najbolje da djecu upoznaju sa dobrim i lošim stranama interneta. I što je najvažnije djeca moraju znati da što se jednom stavi na internet nikada ne nestaje te stoga trebaju biti oprezni kako se ponašaju. Što se roditelja tiče smatram da je veoma važno da prate aktivnost svoje djece na internetu te da reagiraju ako vide nešto što se nebi trebalo događati.

    OdgovoriIzbriši
  5. Smatram da je e-zlostavljanje prilično često u današnje vrijeme. Jako velika većina djece koristi Facebook i mislim da se tamo odvija najviše e-zlostavljanja, ali ne vidim kako bi se netko mogao uvrijediti na tuđu poruku. Zlostavljači obožavaju kada dobiju ljutitu reakciju od svoje žrtve, hrane se time i to im daje moć nad vama. Facebook je super zato to možete stupiti u kontakt s bilo kime i bilo kada, isto tako možete i blokirati osobu koja vas zlostavlja i neće vam se moći javiti više nikad. S toga, blokirajte zlostavljača i nastavite sa životom.

    OdgovoriIzbriši
  6. Smatram da se e-zlostavljanje širi upravo zato što nam internet pruža dozu sigurnosti pa je svima lakše nekome nešto ružno reći što se ne bi usudili da se s tom osobom susretnu lice u lice. Kao učiteljica bih pokušala djeci objasniti zašto je važno paziti s kim se ulazi u kontakt putem interneta. Kao roditelj, ali i kao učiteljica svoju bih djecu odgajala da ne vrijeđaju druge i da mi se mogu povjeriti ukoliko ih netko vrijeđa...

    OdgovoriIzbriši
  7. E-zlostavljanje zaista je veliki problem današnjice, zbog toga što su djeca sve više sklona provođenju vremena na mobitelima i računalima, a samim time imaju i pristup svemu što je zapravo loše. Za njih je računalo izvor zabave, a nisu svjesni da nije sve što je zabavno i prikladno njihovoj dobi. Svakako ću jednog dana kao učiteljica, s obzirom da se tehnologija sve više uvlači u živote učenika, ukazivati i djeci, ali prvenstveno roditeljima da pripaze što, kada, i u kojoj mjeri dijete pretražuje na internetu te kako bi bilo poželjno smanjiti količinu vremena koje se provodi na računalu i sličnom.

    OdgovoriIzbriši
  8. Slažem se s Enidom da internet daje "vjetar u leđa" za lakše zlostavljanje. Na internetu imamo određenu dozu anonimnosti i sigurnosti i zlostavljači lakše provode svoje namjere. E-zlostavljanje smatram velikim problemom. Velika većina djece je ili zlostavljana ili zlostavljač. Kao učiteljica bih djeci ukazala na pravila ponašanja na internetu i na to da ne komuniciraju sa nepoznatim osobama. Kao roditelj bih pripazila koje internetske stranice moje dijete posjećuje, priča li s nepoznatima te ne bih dopustila da previše vremena provodi na internetu.

    OdgovoriIzbriši
  9. Mislim da je e-zlostavljanje veliki problem sadašnjice. Svi se slažemo da je preko interneta lakše zlostavljati druge i vrijeđati ih. Učitelji trebaju podučavati kako se treba ponašati na internetu i ukazati na posljedice koje takvu ponašanje može prouzročiti, a roditelji trebaju paziti kakve internet portale njihove dijete posječuje i kako se ponaša na njima.

    OdgovoriIzbriši
  10. Milim da je u današnje vrijeme e-zlostavljanje veliki problem društva te da se sve više ljudi, a osobito mladih i djece susreće s tim oblikom zlostavljanja. Kao i svako zlostavljanje, i ovo se treba zaustaviti. Kao učitelji možemo djecu naučiti na koje načine mogu izbjeći i zaustaviti e-zlostavljanje. Kao roditelji bismo mogli pratiti stranice koje naše dijete posjećuje te se pobrinuti da su sigurne i primjerene za djetetovu dob.

    OdgovoriIzbriši
  11. E-zlostavljanje je velik problem današnjice ali realno što god da u modernom svijetu objaviš na Facebooku, Instagramu, Tweeteru i sličnim stranicama, biti će prokomentirano. Sva sreća na block opcijama kojima se može regulirati tko vidi objave. Roditelji bez problema mogu riješiti taj problem svakidašnjim poticanjem djetetova samopouzdanja. Ako dijete zna da je voljeno i da ima potporu u životu, neće sumnjati u sebe pa će se zbog toga manje obazirati na komentare drugih.

    OdgovoriIzbriši
  12. Mislim da je ovakav oblik slostavljanja veliki problem današnjice. Zlostavljenje na ovakav način sve je češće i mislim da svi moramo raditi na tome da se to spriječi. Mislim da roditelji moraju naučiti svoje dijete da ako dođe do toga da im se odma obrati i obavijesti ih, dok učitelji moraju razgovarati s djecom i biti osobe kojima će se isto tako moći obratiti.

    OdgovoriIzbriši
  13. Hvala vam na komentarima ! Mislim da smo svi zaključili da je ovo problem modernog društva kojem treba posvetiti pažnju kako buduće generacije ne bi imale problema !

    OdgovoriIzbriši
  14. Ova tema je jako zanimljiva i trenutno aktualna. Trebalo bi se puno više pričati o dječjem zlostavljanju putem interneta jer koliko zvuči bezopasno, samo su riječi, smatram da je vrlo opasno i da postoje djeca koja se zbog uvrijeda mogu ranjavati i padati u depresiju što pogoršava i njihovo psihičko zdravlje. Roditelji bi trebali biti upućeni u akcije svoje djece koji koriste društvene mreže, a u školama treba osvijestiti učenike o ovom problemu modernog društva.

    OdgovoriIzbriši
  15. Naravno dok e-bullying je veliki problem, smatram da istovremeno i nije isto ko i zlostavljanje u osobi. E-bullying ide to te granice u kojoj djete to samo omogučava, a i veliki broj slučajeva u kojima se desilo je bilo radi nečega šta je napravilo djete samo svojim objavama na netu. https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/a7/da/f9/a7daf93267e47d4a770111ca6f802a79--jaden-smith-will-smith.jpg Slika govori za sebe..

    OdgovoriIzbriši
  16. E- zlostavljanje je veliki problem današnjice,i to ne samo među djecom, već i odraslim osobama. Zlostavljači su sakriveni iza ekrana, i ta anonimnost im daje slobodu u provođenju zlostavljanja. Mislim da je većina upoznata s ozbiljnošću posljedica koje zlostavljanje na internetu može imati. Samoubojstvo je, nažalost, jedna od češćih. Zato bi učitelji i roditelji trebali zajedničkim snagama pokazati djeci koliko je to ozbiljno i opasno, te krivo.

    OdgovoriIzbriši
  17. Naravno da je e-zlostavljanje ogroman problem današnjeg društva. Djeca sve ranije počinju koristiti internet i razme društvene mreže, a nisi ni svjesni kakve se opasnosti mogu kriti iza toga. Kao učitelj, pokušala bih objasniti djeci da ne smiju vjerovati svemu što vide i pročitaju na internetu te da je vrlo važno paziti s kim se ulazi u kontakt. Kao roditelj, učinila bih istu stvar, te bih svako malo pregledala na kojim internetskim stranicama mi se dijete kreće.

    OdgovoriIzbriši
  18. Pogotovo u ovo vrijeme kada se sve vrti oko interneta. Svi znamo da riječi nekad mogu više povrijediti i ostaviti veće posljedice od fizičkog obračuna. Djeci treba objasniti koliko je to pogrešno i koliko može utjecat na drugu osobu te im možda reći kako da se najbolje nose sa negativnim emocijama. Također, treba im dati doznanja da ukoliko se to desi imaju kome se povjeriti.

    OdgovoriIzbriši
  19. E nasilje sve ce biti cesce jer nove generacije sve su vise okrenute modernoj tehnogiji, jedino dobrom edukacojum u skolama i putem roditelja mozemo to nekako i kontrolirati

    OdgovoriIzbriši
  20. Slažem se s kolegama da je e-zlostavljanje danas jako često. Zapravo mislim da je to najčešći oblik zlostavljanja. Problem je u tome što današnja djeca počinju koristiti tehnologiju već od malih nogu, a ne znaju koliko to može biti opasno. Kao buduća učiteljica, pokušati ću im objasniti da nije sve što mediji kažu istina, te da internet i nije tako sigurno mjesto ukoliko se ne koristi na ispravan način.

    OdgovoriIzbriši
  21. E-zlostavljanje veliki je problem svijeta u kojem živimo jer se korištenje medija svakoga dana povećava. Djeca sve više koriste internet, a da ni nisu svjsni opasnosti koje pruža internet. Djeca sve više postaju ovisna o modernoj tehnologiji i provode sate na internetu. Zlostavljači koriste internet kao oružje zlostavljanja i to treba spriječiti. Roditelji treebaju zabraniti svojoj djeci preveliku svakodnevnu uporabu interneta i moderne tehnologije kako bi ih zaštitilli od opasnosti koje intenert pruža.

    OdgovoriIzbriši
  22. Vrlo zanimljiva tema. Ovaj problem se javlja sa razvojem društva i smatram da se u školi treba pokazati dijeci koliko njihove uvrede mogu povrijediti drugoga. Mislim da djeca nisu svjesna koliko su njihove riječi jake i to zloupotrebljavaju.

    OdgovoriIzbriši